Litteratur

Här presenterar jag lite tips på kurslitteratur och annan läsvärd litteratur som väcker min förundran och nyfikenhet.

  • Att skriva sig till läsning – IKT i förskoleklass och skola, Arne Trageton (2015)
  • Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska, lära i förskolan och skola, Ingela Elfström, Bodil Nilsson, Lillemor Sterner & Christina Wehner-Godée (2015)
  • Den synliga förskolan, Martina Lundström (2019)
  • Design för lärande i förskolan, Annika Elm Fristorp & Fredrik Lindstrand (2012)
  • Det synliga barnet – barns perspektiv i kvalitetsarbetet, Martina Lundström (2016)
  • Didaktiken efter Vygotskij – Design för lärande, Staffan Selander (2017)
  • Digitala arbetssätt i klassrummet – att våga ta språnget, Sara Bruun (2015)
  • Digitalitet i förskolan, Nea Elyoussoufi (2018)
  • Digitalisering i förskolan – på vetenskaplig grund, Susanne Kjällander & Bim Riddersporre red. (2019)
  • Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik, Håkan Fleischer & Helena Kvarnsell (2017)
  • En digitalare förskola, Katrin Jäverbring (2019)
  • Formulera – bild och projekt i förskolan, Karin Furness (2017)
  • Lusten att förstå – om lärande på människans villkor, Peter Gärdenfors (2017)
  • Mediepedagogik på barnens villkor, Ulla-Karin Lundgren Öhman (2016)
  • Pedagogisk dokumentation – utvecklas och lära tillsammans, Gunilla Essén, Erika Björklund & Leicy Olsborn Björby (2016)
  • Pedagogisk miljö i tanke och handling, Linda Linder red. (2016)
  • Surfplattan som pedagogiskt verktyg, Elisabeth Wahlström (2016)
  • Undervisning i förskolan – att skapa lärande undervisningsmiljöer, Ann S. Philgren (2017)
  • Uppdrag undervisning – struktur och arbetsglädje i förskolan, Sofie Källhage & Josefin Malm (2018)
  • Utbildning och undervisning i förskolan – omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling, Christian Eidevald och Ingrid Engdahl (2018)